vrijdag 29 oktober 2010

Stamcellen mobilisatie

Vanmorgen ging je, samen met papa,naar het ziekenhuis. Er moest weer bloed worden gecontroleerd. Zouden de waarden al wat verhoogd zijn? Gisteren zei de hematoloog dat het bij patienten die al eerder chemo hadden gehad, soms wel eens lastig was om stamcellen te mobiliseren. Het zou dus kunnen zijn dat ze nog een ander medicijn uit de kast moeten trekken om aan genoeg stamcellen te komen. Ook zei de hematoloog dat een zak met bloedplaatjes nog wel eens voor zou kunnen komen. Het was dan ook onverwacht dat vanmorgen na je bloedcontroles bleek dat de bloedwaarden uitstekend waren om aan een eventuele stamcellenoogst te beginnen.
Weer moesten jullie wachten tot het Lab had uitgezocht of er al stamcellen aanwezig waren in je bloed.

Er waren stamcellen! Zelfs zo veel dat men dacht in één keer het aantal te kunnen oogsten dat nodig is voor jouw transplantie later in je behandelingstraject. Drie uur later is de eerste stamcellenoogst een feit en als het goed is ben je alweer onderweg naar huis. Ongelooflijk, denk ik bij mezelf. Zoveel voortgang in één dag.
Had je daarom woensdag zoveel pijn? Was je beenmerg zo hard aan het werk dat de bezigheden voor jou pijnlijk voelbaar waren?
Binnenkort weten we of er al genoeg stamcellen zijn om in de vriezer te stoppen. Spannend!
Ik voel me intens dankbaar en dit goede nieuws doet zoveel goed. God leidt ons echt stap bij stap. Op momenten dat je hard hebt geknokt  Zegent Hij je weer met zoveel stamcellen in je bloed...
Ik fluister zachtjes :"dankuwel" en doe mijn pc uit. Nu eerst nog snel een boodschap doen voordat je straks weer thuis bent...

Tot straks!
mama

PS Naschrift, werd gebeld vanmiddag door het ziekenhuis, stamcellen zijn verzameld. Het zijn er genoeg! Zo fijn voor je, geen Neupogen spuitjes meer, en volgende week pas donderdag weer even naar het ziekenhuis voor bloedcontrole en verzorging hickman...we gaan genieten dit week-end van de rust!
Ik vond nog een leerzame link over stamcellenoogst vanuit het bloed
Zie:  http://www.erasmusmc.nl/5663/177341/211028/1283735/1283773/pag._24-25_Nieuwe_oogst.pdf

1 opmerking:

  1. ik hoop dat jullie een lekker weekend hebben gehad, en hebben genoten van elkaar en de rust!!
    gr vanes

    BeantwoordenVerwijderen