maandag 13 december 2010

Je gal spugen

Vandaag was je niet je vrolijke opgewekte zelf. Vandaag ben je goed ziek van alle chemo's die ze de afgelopen zes dagen in je lijf hebben gepompt. Het is maar goed dat er vandaag geen chemo meer bij komt want je hebt er duidelijk genoeg van. Ik kan niets anders doen dan er voor je zijn. Zien dat je misselijk bent, zien dat je niet kunt eten en letterlijk, "slechts je gal kunt spugen" maakt dat ik me machteloos voel en dat mijn moederhart wat breekbaar is.
Als het kon dan nam ik het van je over, maar jij wilt daar niets van weten. Je kijkt me aan met waterige ogen en zegt:"Nee, mam, ik hou van je en ik zou niet willen dat jij ziek zou zijn". En toch, toch zou ik duizend keer liever zelf in dat bed liggen en dit alles ondergaan. Ik zie niet graag mijn eigen vlees en bloed lijden. Je eigen kind zien lijden en niets kunnen doen is zo enorm moeilijk. Ik kan je niet beter maken en ik kan je misselijk niet van je afnemen.

Ik staar wat voor me uit en denk aan morgen, aan je stamceltransplantatie. Een transplantatie dat eigenlijk niet anders is dan een bloedtransfusie van bloedstamcellen. Vandaag heeft de verpleegkundige alles uitgelegd over wat je morgen te wachten staat.
De bewaarvloeistof waar je stamcellen in zijn bewaard schijnt te stinken en van die bewaarvloeistof kun je je niet lekker gaan voelen. Verder heeft ze het over alle mogelijke bijwerkingen gehad waar we het nu niet over gaan hebben, want als je aan alle mogelijkheden denkt heb je geen leven meer en doe je vast geen oog meer dicht.
Het voelt emotioneel speciaal deze stamcelteruggave. We zullen er bij zijn en er wederom voor je zijn. Ook dit traject kan ik helaas niet van je overnemen...

Ik heb je zo lief
Mama

3 opmerkingen:

  1. In gedachten lijd ik met jullie mee en bid voor jullie....
    Liefs Lianne Munter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sterkte vandaag
    denk aan jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve R. en familie,
    Vandaag 14 dec. is voor velen een dag zoals alle andere, voor jullie zal deze dag/datum nooit meer vergeten worden. Al werd die dat toch al niet, omdat je moeder vandaag ook jarig is.

    Ondanks de omstandigheden wil ik jullie allen toch feliciteren en diep in mijn hart hoop ik dat over een poos mag blijken dat je moeder het mooiste cadeau krijgt dat een moeder zich maar kan wensen

    Lieve R. ik hoop zo dat jouw lichaam goed zal reageren op de transplantatie, maar ook dat jij, hoe beroerd en moe je je ook mag voelen, de kracht hebt en blijft houden om te vechten.
    Sterkte en heel veel liefs, Mar

    BeantwoordenVerwijderen