zaterdag 6 november 2010

Stamceldonor

Er is over jou niet zoveel te melden vandaag, behalve dan dat je nog even geniet van je ziekenhuisloze dagen.
De conferentie loopt nog tot en met morgen en jij geniet met volle teugen, zelfs het feest van vanavond ging je niet overslaan. Hoewel wij onze bezorgdheid toonden en je waarschuwden dat je beter niet te veel zou drinken en beter bijtijds thuis kon zijn, haalde jij je schouders op en zei je dat we ons niet te veel zorgen moesten maken; Jij voelt je goed, zo verzekerde je ons. Gisteren werd ons bekend dat je tweede DHAP kuur maandag start, vanaf maandag lig je dus weer vier dagen in het Erasmus MC.

Ik heb me vandaag aangemeld als stamceldonor. Hoewel jij een stamceltransplantatie van je eigen stamcellen krijgt (autoloog) zijn er nog veel meer mensen die een stamceltransplantatie moeten ondergaan met stamcellen van een donor (allogeen). Voor deze groep is de databank van stamceldonoren van levensbelang. Wereldwijd zijn er nu 14 miljoen donoren, maar dat zouden er veel meer moeten zijn. Ik heb me dus aangemeld en een aanmelding zegt eigenlijk niet zo heel veel. Het houdt in dat je een vragenlijst in moet vullen en een buisje bloed moet inleveren. Aan de hand van dat bloed wordt mijn HLA bepaald, ingewikkelde term maar zie het als een soort barcode waarin er wat zaken vastgelegd worden over het type van je weefsel en je bloed. Deze code komt in de wereldwijde database. Bij iedere vraag naar een donor zoekt het databasesysteem naar de tien best passende donors. Pas als je na uitgebreid onderzoek geschikt wordt gevonden en de meest geschikte zou zijn zou je daadwerkelijk donor worden. Het kan dus zijn dat je ooit donor wordt maar dat hoeft dus niet. Wel is het van belang dat er zoveel mogelijk donoren in de database staan omdat dat de kans vergroot dat de beste match wordt gevonden. Voor iedereen tussen de 18 en 45 jaar met een goede gezondheid geldt dus..Meld je aan als stamceldonor; www.stamceldonor.nl

Mocht ik ooit stamceldonor zijn en ook Neupogen moeten spuiten, wil jij me dan helpen?

Ik haal je zometeen op van het feest, dus
Tot zo!
Mama



Geen opmerkingen:

Een reactie posten