zondag 6 februari 2011

Koorts

Opnieuw zit ik naast je bed. Opnieuw reden we vanmorgenvroeg de bekende route richting het ziekenhuis. Opnieuw was er schrik en bezorgdheid en weer voel ik een enorm vertrouwen. Het is half twee in de middag en je slaapt. Je bent uitgeput na een vermoeiende nacht.

Gistermiddag kreeg je wat verhoging en je voelde je gammel. Dat verbaasde ons niets, je hebt gordelroos en tegen die infectie heeft je lichaam toch te strijden. Onder de blaasjes, die wat droger werden veranderde je huidskleur naar vurig rood en rond half elf in de avond schoot je koorts opeens omhoog naar 39,5. Voor mij het teken om contact op te nemen met het ziekenhuis. Omdat het weekend was duurde het erg lang voordat de dienstdoende arts ons terugbelde. Ik besefte dat, mocht je echt een acuut probleem hebben, je beter direct naar 112 kon bellen. Ik mat je koorts ieder half uur op en de koorts daalde licht en bleef stabiel op 39,3. De dienstdoende arts vond dat wij meteen naar de spoedeisende hulp moesten komen, wij deelden de mening van die arts niet. Noem het eigenwijs, noem het dom, maar wij voelden er niet zo veel voor om midden in de nacht in een overvolle wachtkamer te moeten zitten, wachtend op een bloedmeting, een longfoto en andere onderzoeken. Je had nog maar een paar uur koorts, je temperatuur was vrij constant, en je had verder geen verontrustende verschijnselen. Om de twee uur zette ik mijn wekker om je temperatuur op te nemen. Toen je om zeven uur deze morgen nog steeds 39,3 als temperatuur had, besloten we na het ontbijt richting de spoedeisende hulp te rijden.

Rond half negen zijn we in het ziekenhuis, het personeel op de spoedeisende hulp is erg vriendelijk en zorgzaam. Ze nemen bloed af, maken een rontgenfoto en ze leggen wat sensoren aan. Je krijgt een zak met vocht omdat je beginnende uitdrogingsverschijnselen hebt. Je temperatuur is op dat moment gedaald naar 38,9. De arts interne geneeskunde wijst mij nog op het feit dat ik beter direct vannacht was gekomen, ik luister naar haar argumenten en denk er het mijne van. De dienstdoende verpleegkundigen wijzen haar redenering van de hand met een nuchter:"Nee hoor, u heeft er goed aan gedaan, u heeft zijn koorts in de gaten gehouden, u zag dat de temperatuur stabiel bleef en niet verder steeg, u wilt hier op zaterdagnacht echt niet zitten tussen dronkaards en viezerikken." Ik lach om de meningsverschillen op deze afdeling. Ik merk dat ze erg bezorgd om je zijn. Men besluit je op te nemen. Er is een ontsteking af te lezen aan het bloed en op de rontgenfoto is te zien dat je longen ook wat ontstekingplekjes laten zien. Moet ik bezorgd worden? Nu ik het personeel om me heen zo zie rennen voor jou en men alle nare kanten uitdenkt? Moet ik bezorgd worden, terwijl ik een enorm vertrouwen voel groeien? Mag ik gerust zijn? Blijkbaar wel, want ik voel dat je in goede handen bent.

Nu lig je op een geisoleerde kamer en voor het eerst heb je een kamer aan de goede kant van het ziekenhuis. Een kamer met uitzicht op de haven. Eindelijk! Eindelijk eens een ander uitzicht dan de monotome sleur van lelijke oudbouwtorens van dit oude vergankelijke ziekenhuis. Geen beton maar grijze lucht. Geen front van bouwsels voor je raam, maar een uitzicht op auto;s die gaan en die komen. Je ligt nu aan een infuus van penicilline tegen de ontsteking. Je plas wordt nog uitgebreid onderzocht en je bloed wordt op kweek gezet. Ze willen nu natuurlijk ook weten met welke bacterie ze hier van doen hebben. Je koorts is alweer weg, je hebt nu een keurige temperatuur van 37,3 graden. Ik ben gerust. Jij slaapt. Ik denk dat de koorts van de afgelopen nacht heel veel van je heeft gevraagd. Rust maar lekker uit lieverd, slaap maar lekker.
En heb maar vertrouwen, ook al lig je weer in dat rotziekenhuis. Je bent echt niet alleen!

Kus
Mama

12 opmerkingen:

  1. lief zussie

    wat een toestand toch weer , wat een troost te weten dat jullie er niet alleen voor staan maar dat we mogen weten dat onze loods erbij is ( even in de termen van het uitzicht op de haven)

    denken aan jullie.
    XxxxxxxxIna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieverds,
    Woorden schieten weer tekort.We leggen weer alles in ZIJN handen.

    Onze gedachten zijn bij jullie!

    Rietjexxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo herkenbaar dit alles....., denk aan jullie
    dikke kus van cindy en milo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel veel sterkte en blijf vasthouden aan je vertrouwen
    God geeft dat niet voor niets, jullie hebben het nu nodig.
    Al geeft niemand je zekerheid, Hij geeft rust en vrede die je verstand te boven gaat.....
    Ik begrijp je helemaal hoor dat je vannacht niet gegaan ben, je bent ook door ervaring wijs geworden
    heel veel lieve groeten van Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "In de iso vanwege een stevige infectie", ook al is het voor mij erg lang geleden, kan me nog goed herinneren hoe ellendig ik me voelde al die keren.
    Hoop dan ook dat de medicatie goed zal aanslaan en dat R. zich spoedig beter mag gaan voelen.

    Lieve mensen, ik ken jullie niet persoonlijk, maar leef zo ontzettend met jullie mee. Weet als geen ander wat er bij jullie leeft en wat er door jullie heen gaat. De onzekerheid, de angst, de pijn en het verdriet, maar ook het leven dat nooit meer zal worden zoals het voordien was.
    Liefs Marjo (survivor kinderkanker)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat de koorts weg blijft en R weer snel thuis mag zijn!!
    Veel sterkte en blijf hoop houden!!

    Liefs Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een tegenvaller. Gelukkig is de koorts weer gezakt. Ik hoop dat hij snel opknapt en weer lekker in zijn eigen bed kan slapen. Sterkte allemaal,
    veel liefs, Gerine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gelukkig is de koorts weer gezakt, ik hoop dat R snel weer thuis is
    Liefs, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sterkte met deze tegenslag kanjers!!!
    Liefs Tinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat balen is dit! :( Hopelijk mag je snel naar huis, hoe mooi het uitzicht van je nieuwe kamer ook is!
    Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu waar weer snel koortsvrij worden en dan weer lekker naar huis toe!

    BeantwoordenVerwijderen